Verhoog de OZB

14 november 2020

Wouter van der Schaaf, PvdA-raadslid Gooise Meren, schreef een stuk over onroerendezaakbelasting (OZB) naar aanleiding van een afgewezen PvdA-motie, ‘na ons de zondvloed’.  Want het college wil belangrijke uitgaven, zoals het vernieuwen van schoolgebouwen, vooruitschuiven. Er is een tekort van een miljoen. Vooropgesteld: alle diensten die de gemeente levert aan zijn inwoners zijn uit en te na uitgeplozen en gecheckt. Het is niet zo dat momenteel geld verspeeld wordt, ook al zijn bij sommige individuele uitgaven vraagtekens te plaatsen. Maar dat is slechts een terzijde.

Terug naar het miljoen te kort. Laten we ons wagen aan een rekensom in ronde getallen. Wat zou het voor de inwoners van Gooise Meren in harde euro’s betekenen wanneer die ene miljoen zou worden binnengehaald via een verhoging van de OZB? De inkomsten via de OZB komen neer op € 10 miljoen. Gemiddeld is de bijdrage per perceel/woonhuis nu € 300. Die twee gegevens leren dat als gemiddeld elke huizenbezitter in Gooise Meren € 30 extra per jaar bijdraagt het bedrag van € 1 miljoen wordt vergaard. Toegegeven, de eigenaar van een woning met een waarde van meer dan 1,1 miljoen moet per jaar € 90 bijdragen.