Verbraak interviewt Melkert

19 oktober 2022

Tijdens het Geschiedenis Festival op 15 oktober sprak journalist Coen Verbraak met oud-politicus Ad Melkert. Hieronder enkele uitspraken van Melkert over zijn loopbaan en de PvdA. Ad Melkert is nu voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekhuizen, maar volgt Den Haag nog op de voet. “De meer klassieke partijen zullen er steeds meer voor moeten vechten om stemmen binnen te halen. Dat hangt dan samen met: heb je de goede voorstellen, heb je een gevoel voor wat de omstandigheden vragen, heb je een aansprekende lijsttrekker. En ik ben eigenlijk vrij optimistisch over de PvdA en over hoe dat de komende tijd verder zal gaan.” Melkert is ook toezichthouder bij een woningcorporatie. “Er is een groot sociaal programma nodig in dit land en dan hoeven mensen niet per se terug te denken aan hoe het vanaf begin 1890 is gegaan. En hoe Troelstra dat heeft opgepakt, dat blijft actueel.” Dat zijn naam verbonden werd aan Melkertbanen vond hij niet prettig. Ze heten niet meer zo, maar ze zijn er wel. “Het zijn nu normale banen als stadswacht of klassenassistent.”