10 juni 2024

Veranderd kijkgedrag

De internationale advertentieafdeling van RTL heeft onderzoek gedaan naar het kijkgedrag van Nederlanders en die vergeleken met dat in elf Europese landen en in Amerika.De uitkomsten tonen een toenemende diversiteit in videoconsumptie en hoe kijkers zich overweldigd voelen door de hoeveelheid content van vandaag de dag. Ook blijkt dat de TV nog steeds het middelpunt van de woonkamer is. Het brengt mensen samen en brengt meer leven in de woonkamer.” Hier proef je dat het onderzoek toch enigszins gekleurd is. Toch staan er interessante uitkomsten in: 76% van alle respondenten gebruikt de TV dagelijks. Dit is onveranderd ten opzichte van de vorige meting (77%). Smartphones komen bij Europese respondenten op de tweede plaats (64%), wat een daling is ten opzichte van de vorige meting (69%), terwijl PCs en notebooks zowel in de VS (50%) als in Europa (41%) op de derde plek staan. Tablets worden door 31% van de Europeanen dagelijks gebruikt. Handig om te weten voor campagnevoerders, want na de Europese verkiezingen komen in 2026 de gemeenteraadsverkiezingen. En als het nieuwe rechtse kabinet valt, komen er tussentijdse landelijke verkiezingen.