Sociaal investeren levert veel op

15 april 2022

Ook gelezen in de krant van afgelopen zaterdag? De paginagrote oproep aan gemeenteraadsleden, wethouders en beleidsbepalers? Een oproep met maar één bericht: Zet sociaal beleid op één.
Bizar eigenlijk. Dat in Nederland duurbetaalde advertenties nodig zijn om er voor te zorgen dat sociaal beleid de komende vier jaar hoog op de agenda staat van de gemeenten. Maar het is blijkbaar nodig. Want veel gemeenten zeggen dat sociaal beleid duur is. Denken alleen vanuit prijspolitiek; redeneren alleen vanuit kosten en niet vanuit de noden en behoeften van de inwoners.
Dus om de gemeenten te overtuigen schrijven de plaatsers van de advertentie – Sociaal Werk Nederland, FNV en CNV – dat sociale investeringen gemiddeld 60% meer opleveren dan dat ze kosten. Schrijven ze dat sociaal werk zich terug verdient. En daarmee gaan ze mee met de enige redenatie die kennelijk in Nederland overtuigend werkt: betaalbaarheid en rendement. Jammer, want sociaal werk is cement van de samenleving en laat zich niet alleen in geld uitdrukken. Jongerenwerkers, schuldhulpverleners, ouderenwerkers, opbouwwerkers en al die anderen zorgen voor samenhang en deelname aan de samenleving. Het gaat dus om veel grotere waarden dan geld alleen. Het gaat om de vraag wat voor samenleving we willen zijn.