Vakbondsrechten verslechteren, ook hier

21 juli 2022

De PvdA heeft altijd een sterke relatie gehad met de vakbonden. De aanhang van beide is de afgelopen jaren sterk verminderd. De Internationale Vakbondsrechtenindex laat zien dat in 113 van de 148 beoordeelde landen werknemers zelfs geen bond mogen oprichten of lid worden. In 74% van de landen werkt de overheid, al dan niet met repressie of fysiek geweld, vakbondsactiviteiten tegen. In een groot aantal landen, overal ter wereld, werd collectief onderhandelen tegengewerkt of geblokkeerd. In 13 landen werden vakbondsactivisten gedood. Onder de 10 ergste landen zijn Brazilië, de Filippijnen, Turkije en Belarus. Nederland zakte naar een lagere categorie, onder meer omdat de overheid bonden, die de onafhankelijke behartiging van werknemersbelangen niet centraal stellen, tolereert. Mensen willen zich niet meer aansluiten of lid worden van een vereniging. Ook de sportclubs hebben daar last van. Sociale cohesie (samenhang) lijkt op de achtergrond te raken in de wereld, ook in Gooise Meren. Neem daarbij de afnemende tolerantie en je hebt de poppen aan het dansen in een steeds polariserendere samenleving. (Bron: Aob)