31 mei 2024

Vaccinatiegraad ‘opprikken’

Hoe overtuig je mensen? Door met ze te gaan praten, een band op te bouwen. Dus niet éénmalig, zoals veel gebeurt voor de verkiezingen. Misschien overtuig je er wel een paar, maar om een grote groep te bereiken heb je massa media nodig. Naast gedrukte media heb je radio en televisie. Maar tegenwoordig is de beer los met internet. Dat geeft iedereen de mogelijkheid om een boodschap de wereld in te slingeren. Zo heb je tegenwoordig ‘influencers’, beïnvloeders, via sociale media. Tegelijkertijd kregen wij steeds rechtsere regeringen die taken afstoten, want dat bracht de burgers dichterbij de besluitvormers. Alleen taken waar te weinig geld voor beschikbaar werd gesteld, zoals in de jeugdzorg, maar er zijn veel meer voorbeelden te noemen. Zo stapte het rijk uit het Rijksvaccinatieprogramma en werden 342 gemeenten daar verantwoordelijk voor. Op hun beurt gaven zij 38 organisaties de opdracht om dit te doen. Dat liep verre van vlekkeloos. Decentralisatie zonder voldoende financiële middelen plus veel desinformatie leidde tot een lagere vaccinatiegraad en een uitbraak van mazelen. Ik pleit voor een landelijke aanpak met goede voorlichting, betaald door de overheid.