Unieke avond in ’t Gooi

22 februari 2023

‘Uniek, deze gezamenlijke themabijeenkomst over het klimaat’, begon moderator Martijn Koopal de avond, waar zo’n vijftig geïnteresseerden op afkwamen. De spits werd afgebroken door Amar Karar, zesde op de PvdA-lijst voor de Provinciale Statenverkiezingen en Rosan Kocken, die namens GroenLinks gedeputeerde is. Daarna kwamen Sander Mager, lijsttrekker Water Natuurlijk (namens GroenLinks, D66 en Volt) en Simon Deurlo, namens de PvdA Waterschap Amstel, Gooi & Vechtstreek. Hij verving Bea de Buisonjé. Men blijkt steeds wel redelijk op één lijn te zitten. In de nieuwe constructie van de waterschappen zijn 4 van de in totaal 30 zetels ‘geborgd’, 2 voor boeren en 2 voor natuurorganisaties. Vertegenwoordigers van bedrijven zijn welkom, maar men heeft geen recht meer op een zetel. Enkele losse citaten: Het Horstermeer is de diepste polder in onze regio. De melk van Albert Heijn komt uit Polen. De waterschapsbelasting gaat stijgen. De vervuiler moet betalen. Als gemeenten er niet uitkomen moet de provincie knopen doorhakken. Onze bodem verzilt. We krijgen extreme droogte. Wooncorporaties verplichten om zonnepanelen op daken te plaatsen. De waterschappen zijn ooit ontstaan door klimaatverandering. En 15 maart links stemmen.