Toeslagenaffaire kroonjuweel VVD

27 september 2023

Stuur dit blogje eens door naar mensen die weer overwegen om 22 november op de VVD te stemmen. Lodewijk Asscher werd maandag bevraagd door de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening. Hij vond de wet die hij ‘erfde’ van Henk Kamp (VVD) slecht, maar “als minister ben je gehouden aan de wetgeving zoals die is. Je kunt bij je aantreden niet zeggen; deze wet bevalt me niet, die schoppen we opzij. En als kabinet spreek je met één mond. Coalitiepartner VVD was voorstander van het harde fraudebeleid.” #Asscher liet zijn ambtenaren onderzoeken of er iets aan die wet te doen was, maar dat bleek vanwege juridische zaken niet mogelijk. Pas toen de Centrale Raad van Beroep in 2014 de fraudewet op meerdere punten onderuit haalde, kondigde Asscher aan de wet te herzien en kreeg flinke steun van de Kamer én de PvdA. Opvallend genoeg bleef coalitiepartner VVD zelfs na het harde oordeel van de bestuursrechter fel gekant tegen een wetswijziging. Volgens Asscher was de wet een ‘soort kroonjuweel’ voor de VVD, die uiteindelijk tegen de aanpassing stemde. (Bron: Volkskrant)