Toekomst Oekraïne?

1 maart 2023

Het woord is aan Joost de Kort, oud-lid Brede Kommissie Buitenland PvdA: “De oorlog in Oekraïne heeft zijn internationale weerslag in inflatie, energievoorraden en voedselvoorraadonzekerheid. Bovendien is de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties verzwakt door het Russisch veto van 24 december 2022. Ons land en de Europese Unie houden vast aan de constitutionele plicht tot bevordering van de internationale rechtsorde en de collectieve sancties van de 141 VN-landen, waardoor Russische paspoorten ongeldig worden. We stellen een strafrechthof in naar het model van 1946, verdediging en controle van cultureel erfgoed en handhaven de Zwarte Zee-graandeal. We gaan door met militaire steun, blokkeren de zeehavens voor Russische schepen en construeren een Europese Veiligheidsraad. We hebben als taak om India als ’s werelds grootste democratie, Indonesië en Afrika los te weken uit hun neutraliteit. Zo kunnen we de Russen internationaal tot hun schande isoleren middels een koloniale excusespolitiek voor mensenrechtenschendingen en materiële en ecologisch compensatie en tonen we aan dat het westen vrede en mensenrechten willen realiseren. En misschien de opbouw van een democratisch post-Poetin Rusland ter hand nemen.”