Tijd voor een progressieve regering

31 augustus 2023

Bezige bij Maarten van Rossem schreef al in 2010 het boekje ‘Waarom is de burger boos?’ Het gaat over het hedendaags populisme. Op de achterflap staat: Hoe komt het dat steeds meer Nederlanders de overheid, het politieke systeem en de maatschappelijke elite als de vijand zien? Dertien jaar later is er niet veel veranderd, de boosheid en de vijandigheid ten opzichte van de overheid is alleen maar toegenomen. In de inleiding geeft Van Rossem antwoord op de vraag waarom de burger boos is. “Omdat hij zich zorgen maakt over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten daarvan voor de Nederlandse samenleving.” We hebben nog steeds een immigratieprobleem. Bijna het hele boekje gaat over hoe het populisme in ons land is ontstaan met Pim Fortuyn, de opkomst en in elkaar storten van de LPF. Er wordt met geen woord gerept over de gevolgen van de aardbevingen in Groningen, de toeslagenaffaire, afschaffen dividendbelasting, coronabeleid. Eenvoudigweg omdat daar toen nog geen sprake van was. In meer dan een decennium zijn we opgescheept met vier kabinetten Rutte. Het wordt tijd voor een progressieve regering.