Theoretisch versus praktisch werken

18 juli 2022

Intelligentie zit voor meer dan de helft in de genen, de rest bepaalt de omgeving. Er zijn voorbeelden genoeg die laten zien dat in een familie veel personen doorstuderen en iets met rechten of medicijnen zijn gaan doen. Niet alleen met geld maak je geld, ook met hersenen maak je hersenen. Hoewel, net zo min als het eerste helemaal waar is, is dat ‘t bij het tweede ook niet het geval. Maar met geld valt heel wat bij te spijkeren, wat zonder geld onmogelijk is. Kijk naar de bloeiende bijlescultuur. Iedereen streeft naar het hoogste diploma, omdat dit uitzicht geeft op een hoog salaris. Daar komt die scheefgroei vandaan die alsmaar blijft doorgaan, zolang we niets aan het salarisverschil doen voor de mensen die met hun handen werken. Misschien kunnen zij minder abstract en theoretisch denken, maar daarentegen voeren zij onmisbaar werk uit voor de maatschappij. Voor die laatste groep is het in onze gemeente steeds moeilijker een (huur)woning te krijgen. Namens de PvdA blijven Marije Wiss en Rolien Bekkema daarvoor strijden in onze gemeenteraad.