Tekort sociale huurwoningen

25 oktober 2022

Onlangs hielden alle in het Gooi actieve woningbouwverenigingen een enquête om te vragen wie (met voorrang) in aanmerking zouden moeten komen voor een sociale huurwoning. Zijn dat vluchtelingen, of bijvoorbeeld woningzoekende leerkrachten, brandweerlieden, politieagenten of mensen in de zorg? De uitkomst is er nog niet. Maar vandaag debatteert de raad van Gooise Meren over de woonvisie. Rolien Bekkema stelt een aanpassing voor, want het aantal sociale woningen en die in het middensegment moet groter: minimaal 40% woningen in de sociale sector, 40% in het middensegment en maximaal 20% duurdere woningen. Alle partijen weten dat er een structureel en groot tekort is aan betaalbare woningen in onze gemeente. Dat is mede ontstaan omdat in alle vier de kernen voorrang is gegeven aan het bouwen van dure woningen met de belofte dat met het ‘verdiende geld’ later sociale woningen gebouwd zouden worden. Maar die achterstand is nooit ingehaald. De PvdA wil met dit amendement scherper sturen op aanstaande woningbouwprojecten, zodat er weer een evenwichtiger verdeling van de woningvoorraad komt.