TataSteel van zwart naar groen?

16 mei 2021

Op 10 december 2019 diende de bevlogen gedeputeerde Adnan Tekin zijn ontslag in. Aanleiding was het zoveelste incident in het TataSteeldossier. Drie jaar daarvoor was hij geïnstalleerd. Hij had o.a. milieu in zijn portefeuille. Dat stond voor hem voor leefbaarheid en gezondheid, want wat goed is voor onze inwoners is goed voor ons allemaal. Hoewel hij er ontzettend aan had gesleurd, bleken de grafietregens roet in het eten te gooien en nam hij zijn bestuurlijk en politieke verantwoording. Rutte kan daar een voorbeeld aannemen.

Ons nieuwe PvdA-kamerlid Joris Thijssen uit Muiderberg is positief over het FNVplan dat binnen vijf jaar de Kooksfabriek 2 en Hoogoven 6 wil sluiten en vervangen door nieuwe innovatieve installaties die geen kolen meer gebruiken, maar aardgas en waterstof. Joris hoopt dat het kabinet die plannen steunt. Hij zegt in de Volkskrant: “Dit is echt een doorbraak. Het zorgt voor minder luchtvervuiling, minder uitstoot en behoud van banen. Het is goed voor omwonenden, het klimaat en de werknemers.”