Taalgebruik essentieel in verkiezingstijd

10 december 2023

Zijn wij een partij voor hoogopgeleide mensen geworden, helemaal met GroenLinks erbij? Zijn we het contact verloren met de bakkers, loodgieters en stratenmakers? Op 22 en op 30 november stonden er artikelen in de Volkskrant over het stemgedrag van scholieren. Op de dag van de verkiezingen zou volgens een onderzoek van ProDemos onder scholieren de PVV de grootste partij worden (daar hadden ze gelijk in) en gevolgd door de FvD (daar hadden ze het mis). De uitleg waarom de rechtse partijen onder jongeren zo populair zijn, komt omdat ze gebruik maken ‘van korte en heldere berichten, die visueel aantrekkelijk zijn’. Thierry Baudet zat bijvoorbeeld veel op Tiktok. En zowel de PVV als de FvD sloten aan ‘bij onderwerpen die de jongeren nu bezig houden, zoals het tekort aan betaalbare woningen’. Neuropsycholoog Jelle Jolles zegt in Het Parool van gisteren ‘dat jongeren nog niet voldoende kennis en ervaring hebben opgedaan om consequenties te overzien of intenties van anderen te begrijpen.’ Daarom is taal zo belangrijk. We moeten onze kiezers toespreken niet alleen in taal van de NRC, maar ook de taal van het AD.