Subsidie voor zuinige dakdekkers

30 april 2021

Elke regio in Nederland heeft de opgave van het Rijk om een Regionale Energiestrategie (RES) te maken. Gooi en Vechtstreek is een van de zes regio’s die bij  de energieregio Noord-Holland Zuid hoort. Er zijn talloze initiatieven voor het opwekken van duurzame energie en energiebesparing. Op basis van een inventarisatie bundelt men de lokale en regionale partijen, overheid en niet-overheid. De energietransitie kost veel tijd, zal tot discussie leiden, maar biedt ook kansen. Er wordt ruimte gecreëerd voor nieuwe initiatieven en ontwikkelingen. In 2030 moet de C02-uitstoot verminderd zijn met 50% en tot 95% in 2050. Woningen en bedrijven moeten geleidelijk af van verwarming door aardgas . In Muiden is Gooise Meren al begonnen.

Nergens worden echter sedumdaken genoemd. Die zien er niet alleen mooi uit (kleurrijke vetplantjes), maar werken verkoelend, filteren de lucht, zijn geluiddempend, goed voor de biodiversiteit en beschermen het onderliggende dak tegen weersinvloeden. In Amsterdam geeft de gemeente 50 procent subsidie voor zo’n dak. Hoe zit dit bij onze gemeente?