Stigmatiseer asielzoekers niet

1 januari 2023

Iedereen een gelukkig en gezond nieuwjaar. Dus ook voor alle asielzoekers. Volgens historicus Leo Lucassen in OneWorld hoeft er geen asielcrisis te zijn, ondanks dat onze regering zegt dat de opvang van asielzoekers niet solidair onder de lidstaten is verdeeld. “Tegelijk is de Europese Unie de rijkste regio ter wereld. Met een totale bevolking van 450 miljoen mensen vangen we jaarlijks een half miljoen asielzoekers op. Dat kunnen we zeker aan, ook als de verdeelsleutels niet zo goed werken. En het veelgehoorde argument dat ons socialezekerheidsstelsel door de knieën zou zakken, is niet erg overtuigend als je bedenkt dat dit in de jaren 90, met veel meer asielaanvragen en een slechter draaiende economie, ook niet is gebeurd.” We komen voor vorig jaar waarschijnlijk uit op ongeveer 34.000 eerste asielaanvragen, te vergelijken met de jaren negentig. Een kleine piek was in 2015 met 43.000 en in 1994 waren er 52.000 eerste asielaanvragen. Het zijn er dus niet steeds meer. Alleen maken de Oekraïners er geen deel van uit, omdat zij onder een tijdelijk Europees beschermingsstatuut vallen. Wordt 2023 het jaar van solidariteit?