Steun journalisten

20 december 2022

In de laatste weken van 2022 voert Free Press Unlimited campagne. Op radio, TV en online roepen zij op tot het stoppen van geweld tegen journalisten. Dit is hard nodig, in 2022 verleenden zij noodhulp aan 2255 journalisten wereldwijd. Dit is een toename van 66% ten opzichte van 2021. Ook in ons land kijken journalisten tegenwoordig vaker om. Denk nog maar even terug aan Staphorst waar een automobilist inreed op een tv-journalist. Geweld tegen journalisten neemt steeds meer toe, ook in democratische landen zoals de onze. Het begint met intimidatie en bedreiging. Erg, maar lang zo erg niet als elders in de wereld, waar totaal geen persvrijheid is en bedreiging vaak eindigt met geweld of zelfs moord. Dit moet stoppen. Je hoort nog te vaak dat het erbij hoort, dat je toch zelf voor dat beroep hebt gekozen. Maar dat is een gevaarlijk standpunt. Te vaak leidt intimidatie tot (fysiek) geweld. Maar dat mag niet leiden tot zelfcensuur, want dat tast het recht op informatie van ieder mens aan. Daarom moeten we journalisten beschermen en ondersteunen.