Sterke overheid die kiest voor kwaliteit

23 januari 2022

Geen veerkrachtige samenleving zonder sterke overheid. Maar die moet z’n macht wel goed gebruiken. Ons geloof in een eerlijke economie wordt op de proef gesteld. Big Tech eigent zich onze data toe en gebruikt grote onbelaste winsten om beloftevolle concurrenten op te kopen. Multinationals spelen overheden tegen elkaar uit in een strijd om de laagste belastingtarieven en de minste bescherming voor werknemers. De winsten zijn voor de aandeelhouders, de kosten en risico’s voor mens en planeet. Niet goede banen, maar lage kosten drijven de economie. Niet de samenleving, maar het laagste belastingtarief bepaalt het handelen van bedrijven. De huidige overheid lijkt met deze logica besmet. Het lijkt eerlijk om in heel Europa aanbestedingen te hebben, maar het lijkt altijd maar weer te gaan om wie de goedkoopste is. Kennis, macht en inkomen zijn steeds ongelijker verdeeld. In onze regio kan bijna niemand nog een betaalbare woning vinden. De PvdA wil volop investeren  in onderwijs, onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe technologieën. We concurreren niet op prijs, maar op kwaliteit. Dat willen we ook voor Gooise Meren.