20 april 2024

Stemgedrag BOR-gronden

In juni komt er een gezamenlijke vergadering GroenLinks- en PvdA-Gooise Meren in De Plataan in Naarden. In navolging van de gezamenlijke lijsten bij de Provinciale Statenverkiezingen en die van de aankomende Europese verkiezingen gaan we praten over hoe zo’n samenwerking in onze gemeente verloopt. Hoewel de samenwerking tussen beide fracties steeds beter gaat, zie je toch nog verschillen. Woensdagavond werd er in de gemeenteraad gestemd over de BOR-gronden in Bussum. Deze liggen pal aan de A1. Hier komen 440 woningen waarvan 80 sociaal (18%), 100 in de middel -dure huur en -koop (23%) en 260 woningen in de dure koop (59%). Die percentages liggen wel heel ver af van de percentages die al decennia gelden: 1/3, 1/3, 1/3. En in het coalitieakkoord staat: “We werken toe naar een evenwichtig, samengestelde woningvoorraad. Gegeven de huidige woningvoorraad betekent dit dat het aandeel woningen in de sociale woningbouwcategorie en in het middensegment toeneemt.” Niets van dit alles. Los van de fijnstof, geluidsoverlast en verkeersperikelen waar de bewoners mee te maken krijgen, noemde GroenLinks het een degelijk plan en stemde voor de bouw, de PvdA stemde tegen.