Onlangs woonden we een presentatie bij van een docente van Communication & Multimedia Design (CMD). Samen met de Utrechtse School voor Journalistiek, die werd opgericht in 1967 en al veel bekende gezichten heeft opgeleverd voor de diverse media, vormen zij het Instituut voor Media. Laurence de la Porte werkt bij CMD en geeft crossmediale journalistiek. Zij besprak nepnieuws, wat door hen desinformatie wordt genoemd en verspreid wordt door mensen die ergens belang bij hebben. Er is een groeiend wantrouwen over het nieuws, vooral bij jongeren. Complottheorieën duiken op allerlei platformen op. Journalisten lopen het risico gemanipuleerd te worden door misleidende informatie en kunnen doelwit worden van leugens en geruchten die zijn ontworpen om hen te intimideren. Daarom worden studenten meteen geleerd hoe ze feiten moeten checken. Laurence gaf voorbeelden van studenten die een onwaar bericht bij de NOS constateerden (dat werd gerectificeerd). Een andere student constateerde een onzin bericht van een influencer (dit haalde Radar). Laurence eindigde met een VPRO-filmpje van de Christiaan Tiebert van Bellingcat, die als factchecker in dienst is bij The New York Times.