Spekman helpt arme kinderen

20 oktober 2022

Gisteren een paginagroot artikel over ex-partijvoorzitter Hans Spekman in de Volkrant. Enkele kenmerkende uitspraken uit het interview. Als aanvulling op zijn ‘nivelleren is een feest’-uitspraak: “Waarom is het nodig dat mensen die het al goed hebben er elke keer weer op vooruitgaan? Terwijl we de afgelopen jaren wel heel grote offers hebben gevraagd van mensen op en vlak boven het minimumloon, en aan mensen met een uitkering.” Over waarom de PvdA in 2012 zo snel met de VVD ging regeren: “Er was na het rechtse kabinet VVD-CDA-PVV een enorme gretigheid om daadwerkelijk voor mensen het verschil te maken. Achteraf gezien had ik keihard met de vuist op tafel moeten slaan.” En dan doet hij nog een oproep aan degenen die het goed hebben. “We zijn een door en door gesegregeerd land. Dat zijn niet eens kwade bedoelingen van iemand die op een andere school zit, maar zo zijn we. Ik hoop dat de mensen die het allemaal wat beter hebben, opstaan om die andere mensen te helpen. Dat is hard nodig.”