2 juli 2024

Sociale media zuigen ons leeg

De reclamesector is drastisch veranderd. De piratenzenders waren de eersten die advertentiegelden afsnoepten van reguliere media. Hoera Veronica. Daar kwamen later commerciële televisiezenders bij. Meer keus. Je kreeg koppelverkoop van advertentieruimte. Allemaal nog kleinschalig, al zag je wel al mediaconcentraties, die nu zover zijn doorgetrokken dat onze landelijke dagbladen door twee Belgische bedrijven gerund worden. Hebben we nog iets te zeggen? Een geluk is dat kranten een redactiestatuut hebben, waardoor onafhankelijkheid is gewaarborgd. Maar met de komst van de Amerikaanse Techbedrijven verdwenen geleidelijk heel veel advertentie-inkomsten. Oei, dat zag John de Mol aankomen (en kocht radio- en tv-stations), maar hij is te klein om op te boksen tegen de Amerikaanse sociale mediabedrijven. Google verdiende vorig jaar dankzij het klik- en kijkgedrag van zijn gebruikers ruim 220 miljard euro met de verkoop van advertenties. Het vervelende is dat we er met open ogen intuinden, nog steeds. Want onze regering communiceert ook via diezelfde commerciële sociale media. PvdA Gooise Meren ook via Facebook, want zo bereiken we onze doelgroep. Tsja. Onze nieuwe regering wil flink bezuinigen op de publieke omroep, in Slowakije is-ie al afgeschaft.