Sinterklaas gooit roer om

29 november 2022

De verjaardag van Sinterklaas moet nog komen en de winkels liggen al vol met kerstspullen. In tuincentra en de doe-het-zelf ketens liggen de kerstbomen opgestapeld. Fietsenwinkels (waarom die eigenlijk?) adverteren ook al met vuurwerk voor de jaarwisseling. Hoe snel is ons land veranderd? Door schade en schande wijzer geworden streven we naar vuurwerkvrije straten, of liever nog gereguleerde vuurwerkshows. Hoewel peuters en kleuters van alle gezindten de sinterklaastijd spannend en leuk vinden en later met plezier aan terugdenken, gooit de pietendiscussie roet in het eten. Terwijl dat niet hoeft, want kinderen zien geen verschil in zwarte, roetveeg, of gekleurde pieten. En dan heb je nog kerst met al z’n lichtjes in een donkere wereld met toch altijd oplaaiende oorlogen, die als vuur blijven doorsmeulen. Lichtjes, die ook weer energie kosten, waar we een schrijnend te kort aan hebben en nog meer tekort aan zullen krijgen. Laten we doen wat de Sint tenslotte ook doet op 6 december: het roer omgooien. Hij moet met zijn pieten weer terug naar Madrid.