Schulden die blijven oplopen

5 maart 2022

Waarom wil iemand de gemeenteraad in? De een wil meer sociale woningbouw, de ander wil de raad in om de schuldenindustrie aan te pakken, anderen om handen en voeten te geven aan kansengelijkheid. Je hoeft niet de raad in voor een losliggende stoeptegel, daar kan je de gemeente voor bellen. Hier twee voorbeelden waaraan mensen zich kunnen ergeren. Een oudere alleenstaande heeft van de woningbouwvereniging een andere woning gekregen en de huur is €11 per maand hoger. In het verleden is de huur altijd automatisch betaald. Zonder een eerder verzoek om dit hogere bedrag te betalen, volgen twee aanmaningen met daarbij de standaardsuggestie dat dit ook in maandelijkse termijnen betaald kan worden. Eén euro per maand? En probeer dan die woningbouwvereniging eens aan de telefoon te krijgen. Dan een onterechte boete voor op een invalideplek staan. Kosten bijna €400. En als je niet op tijd betaalt, komt daar zo’n tweehonderd euro bij en daarna wordt het bedrag verdubbeld. Dat doet de computer. Zo komen sommigen in de schuldenindustrie terecht en komen er moeilijk weer uit. Om dat te veranderen wil iemand de politiek in.