Schaduwonderwijs neemt toe

15 april 2021

Zo’n 13% van het aantal basisschoolleerlingen volgt betaalde bijlessen. Onderzoekers stelden dat dit vorig jaar om een bedrag van 20 miljoen euro kon gaan. Op internet vind je een ruim aanbod van bijlessen voor elk schooltype. In de gisteren gepresenteerde Staat van het onderwijs, was de hoofdboodschap dat er steeds meer gebruikgemaakt wordt van schaduwonderwijs, met name bij het hbo. De inspectie constateerde dat docenten het schaduwonderwijs zelf stimuleren bij studenten, en dat zou niet nodig moeten zijn bij publiek gefinancierde instellingen. Hoewel we het  neoliberalisme achter ons lijken te laten, viert het hoogtij in het onderwijs. “Met alle kansen voor wie de weg kent, maar ook met de voorspelbare achterblijvers”, zegt de Inspecteur- Generaal van het Onderwijs, Alida Oppers, “terwijl het reguliere onderwijs als publieke voorziening het schaduwonderwijs overbodig zou moeten maken.”

De Bibliotheek in Bussum aan het Wilhelminaplantsoen geeft 12 ochtenden en middagen van 28 april t/m 14 mei gratis bijlessen, die door vrijwilligers worden gegeven. Ze noemen dit ‘StudyShare’, waarom dit in het Engels moet is onbekend. Maar het is wel weer een uitstekend initiatief van de bibliotheek.