Sander en de brug

26 november 2023

Vrijdagavond sprak Sander Schimmelpenninck in een volle Wilhelminakerk in Bussum over de kansenongelijkheid in Nederland. De toonzetting en woordgebruik van zijn drie kwartier durende presentatie kennen wij van zijn columns in de Volkskrant. De ‘verkiezingsnederlaag’ van links komt volgens hem door het gebrek aan nieuwe ideeën. Waarom wordt loon uit werken zo zwaarbelast en ‘aangewaaid’ vermogen (zoals de overwaarde van je huis) zo laag? “Een gemiste kans”, zei hij. “Geef 25-jarigen een startkapitaal van €100.000 in ruil voor een jaar maatschappelijk dienstplicht. Het mes snijdt aan twee kanten, jongeren leren om vroeg om te gaan met geld en met leeftijdsgenoten uit alle lagen van de bevolking.” In ons onderwijs moet volgens Sander het beslissingsmoment over welke vervolgopleiding je kiest worden verplaatst naar 15 jaar, net als in Zweden. ‘Slimme’ en ‘minder slimme’ kinderen trekken daardoor langer met elkaar op en leren van elkaar én ze weten beter wat ze willen. Er kwamen na afloop nog veel vragen over pensioen, maar die werden zo technisch, dat hij verwees naar het boekje ‘Sander en de brug’ dat na afloop verkocht en door hem gesigneerd werd. (m.m.v. Hans Nagtegaal)