Samenwerking PvdA/GroenLinks

5 februari 2023

Donderdagavond had PvdA-Gooise Meren een algemene ledenvergadering. Ook twee bestuursleden van GroenLinks waren daarbij aanwezig. Hoewel wij alle GroenLinks’ers hadden uitgenodigd, vond het GroenLinksbestuur het te snel om hen allemaal uit te nodigen. Op hun ALV is ook ons bestuur uitgenodigd.

Gisteren was het PvdA-congres in Den Bosch met als belangrijkste thema de samenwerking tussen PvdA en GroenLinks. Twee bestuursleden verduidelijkten de opdracht van het vorige congres: 1) Stel één fractie samen voor de Provinciale Statenverkiezing, 2) Kom met een inhoudelijk verhaal, 3) Ruim obstakels op. Niet iedereen stond te popelen, maar de overgrote meerderheid stemde wel voor moties die in de richting gaan van een hechtere samenwerking. Bijvoorbeeld was er een ruime meerderheid voor het wijzigen van de statuten om samen mee te mogen doen in verkiezingen, en een dubbel lidmaatschap mag. Een 25-jarige inspreker zei: “De helft van mijn leven heb ik moeten leven onder het juk van Mark Rutte. Ik moet er niet aan denken, dat het nog langer duurt.” De middag eindigde met een campagneaftrap voor de Provinciale Statenverkiezingen door Attje Kuiken en Jesse Klaver.