SALAMITACTIEK doorvaart van motorvoertuigen via de Vecht, Muiden, Naarden, Flevomeer.

27 maart 2019

“Salamitactiek”, zo omschrijft fractievoorzitter Rolien Bekkema de laatste voorstellen van het college van Gooise Meren. “Want waar gaat het over?
Over de aanschaf van een pand aan de Industriestraat in Naarden.
De gemeente wil het kopen. Om op die manier verder te kunnen gaan voor het grotere plan “De Passantenhaven” in Naarden.
Dat maakt op zijn beurt onderdeel uit van een groter project met de naam ´Naarden buiten de vesting´.
En dát project is dan weer onderdeel van een nog groter Provinciaal project dat gaat over doorvaart van motorvoertuigen via de Vecht, Muiden, Naarden, Flevomeer.

“Door telkens één onderdeeltje te realiseren – in dit geval de aanschaf van het pand aan de Industriestraat – zorgt het College er voor dat je als gemeenteraad uiteindelijk voor voldongen feiten komt te staan; dat er na het eerste stapje geen weg terug meer is en je op die manier uiteindelijk in een situatie belandt die niemand wenste.

“Want als er één ding wél duidelijk is, dan is het wel dat niemand écht zit te wachten op gemotoriseerde boten die rondjes draaien en waarvoor dan heel veel gemeenschapsgeld moet worden vrijgemaakt voor het vrijmaken van sloten en vaarten”.

Wethouder Franx kon de kritiek van de PvdA tijdens de politieke avond niet goed weerleggen. Hij wil zijn zin doordrukken ook al omdat het volgens hem vooral gaat om geld dat door de Provincie Noord Holland is vrijgemaakt. “Maar dat is net zo goed publiek geld”, zegt Rolien Bekkema. “En waar dat geld ook vandaan komt, we gaan het niet over de balk gooien.”

Binnenkort vervolg in de gemeenteraad.

Salamitactiek uitgelegd >>