Ruimte voor asielzoekers in Gooise Meren?

28 augustus 2022

Onder PvdA-leden rijst de vraag: Wat doet de PvdA-Gooise Meren eigenlijk om de vluchtelingencrisis in Ter Apel te verlichten? Voldoet Gooise Meren aan haar verplichtingen om voldoende asielzoekers voedsel en een dak boven het hoofd te geven, het bekende ‘bed & brood’? Volgens Rolien Bekkema voldoet Gooise meren daaraan, maar zegt zij: “Het is schandelijk wat er in Ter Apel gebeurt. Ik heb burgemeester Han ter Heegde afgelopen week gevraagd wat wij meer kunnen doen. Hij heeft mij inmiddels teruggebeld en gezegd dat hij zijn uiterste best doet om extra opvangplekken te zoeken.” Volgens Rolien moeten die echt te vinden zijn in onze regio. Het gaat natuurlijk niet alleen om Oekraïners, maar ook om statushouders uit landen als Afghanistan, Irak, Iran en Syrië. Het is spijtig om te horen dat men soms voorkeuren heeft. Iedereen heeft recht op veiligheid en een plek om te slapen en zich te wassen. Laten we nu eens niet kijken door de VVD-bril van efficiëntie, maar door de bril van medemenselijkheid.