Rookvrije speeltuinen in Gooise Meren

23 juni 2021

Rolien Bekkema dient tijdens de komende raadsvergadering een motie in om alle speeltuinen in Gooise Meren rookvrij te maken. Het blijkt namelijk dat dit nog niet gerealiseerd is. Dat hoeft toch niet zo lang te duren? Onze gemeente is aangesloten bij de campagne Rookvrije Generatie, die ervoor moet zorgen dat vanaf 2035 in Nederland een nieuwe generatie opgroeit die rookvrij is opgevoed. Gelukkig zijn er wel grote stappen gezet om onderwijsinstellingen en sportverenigingen rookvrij te maken.

Want hoe jonger je begint met roken, des te erger verslaafd je wordt. Verschillende onderzoeken laten zien dat rokers die jong zijn begonnen met roken, gemiddeld meer sigaretten per dag roken en meer moeite hebben met stoppen. Hoe jonger iemand is begonnen, hoe groter de kans dat hij of zij met 26 jaar nog steeds rookt (uit het Britse NICE onderzoek). Hoe jonger begonnen, hoe verslaafder. Het is ook bekend dat nicotine de ontwikkeling van de hersenen bij jongeren kan beïnvloeden. Steun dus deze PvdA-motie. (Bron: Roken een aantal feiten op een rij, Trimbos-instituut.)