Rolien staat in de krant

1 november 2021

Afgelopen week stond Rolien Bekkema (43) pontificaal in Extra, de glossy van de drie gratis plaatselijke krantjes van Gooise Meren. Dat kwam mooi uit, want op 14 oktober werd zij op de algemene ledenvergadering van de PvdA herkozen als lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar. En vanaf vandaag begint zij als teamleidster op de afdeling Longfunctie in het VUmc in Amsterdam, nadat zij zeventien jaar als longfunctieanalist werkte in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Een nieuwe baan dus, waar zij leiding geeft aan zestien collega’s. Dat zijn er meer dan de fractie van de PvdA in Gooise Meren, al hoopt Rolien op een zetel erbij en dat de PvdA een wethouder mag leveren. Volgens haar zijn beide banen goed met elkaar te combineren, juist ook omdat de PvdA een ingewerkt team heeft. Als u geen abonnement op extra heeft en toch het hele artikel wil lezen, of überhaupt meer wil weten van Rolien, iets aan haar kwijt wil of iets wil vragen, kunt u haar mailen [email protected]

EXTRA: Herindelingen een aantal jaar later: van enthousiasme tot teleurstelling

Ook dit jaar verdwijnen er weer gehuchten van de kaart en maken ze plaats voor anonieme fusiegemeenten. November is traditioneel de herindelingenmaand. Ook dit jaar verdwijnen er weer gehuchten van de kaart en maken ze plaats voor grotere anoniemere fusiegemeenten. Of dat een goed idee is, hangt helemaal af van aan wie je het vraagt. Hieronder Rolien Bekkema,die terugblikt op de herindeling Gooise Meren.

Had nog wel groter gemogen

Laten we met de positieve kant beginnen. Rolien Bekkema, fractievoorzitter in de gemeente Gooise Meren (in 2015 gefuseerd uit Naarden, Bussum, Muiderberg en Muiden) is blij met de herindeling. Sterker nog: het liefst had ze gezien dat in ieder geval de gemeente Weesp en mogelijkerwijs andere gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek bij de fusie waren betrokken. ‘We waren als gemeente Naarden echt te klein om alles nog zelf te doen. Het was zeker heel erg zinvol en broodnodig. Ik heb me daarom ook vol energie en liefde ingezet voor de herindeling.’

‘Ik geloof niet in kleinschalige herindeling,’ zegt Bekkema. ‘Ik was daarom zelfs voor de grote gemeente Gooi- en Vechtstreek, zodat we een echt blok zouden vormen tussen de grote steden Amsterdam en Almere. Door de fusie zijn we in de Metropoolregio Amsterdam wel al een partner geworden, waarmee de andere gemeenten móeten samenwerken. We hebben een veel grotere stem gekregen. Als Weesp ook nog bij de gemeente was getrokken, dan had de Gooise Meren bijvoorbeeld ook een goede woningbouwlocatie gehad, denkt Bekkema. ‘Daar hadden huizen in allerlei prijsklassen gebouwd kunnen worden. We hebben wat mij betreft echt een kans gemist.’

Ze benoemt dan ook als nadeel dat de gemeente nog altijd afhankelijk is van andere gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek: ‘We hebben een aantal uitvoeringsorganisaties daarin ondergebracht, zoals het vuil en de jeugdzorg. Hierdoor is er eigenlijk een niet-democratisch gekozen laag bijgekomen. Daardoor is het zo dat als ik een amendement indien over een voorstel, dat het dan ook in de overige gemeentes moet gebeuren. Anders heeft het geen nut. En dat terwijl er niet in iedere gemeente een PvdA zit,’ zegt Bekkema. ‘Mijn advies is dus: als je dan toch fuseert, doe het dan in een keer goed. Dan maar in één keer de weerstand tegengaan, in plaats van een halfbakken fusie. Want door een te kleine fusie kun je het én niet uitleggen en mis je nog altijd de democratische power.’