27 juli 2024

Publieke omroepen versterken

De entertainmentindustrie is de laatste eeuw steeds sneller aan het veranderen. Radio, grammofoonplaat, televisie, cd, betaal-tv, games en streamingdiensten. Daartussen waren er nog andere geluidsdragers en andere vormen van entertainment, zoals bioscopen, dancings, disco’s, kermissen, festivals. Waar je je vroeger voor weinig geld kon vermaken, moet je nu veel geld betalen. Een concertkaartje van Taylor Swift in de Arena als voorbeeld, kostte tussen de 55 en 775 euro. Het Franse Canal+ kwam nooit echt van de grond in ons land, omdat de publieke omroep veel te sterk was. Er was genoeg gevarieerd aanbod, dus waarom zou je geld betalen, buiten je Kijk- en Luistergeld om? Nu dat de nieuwe regering de publieke omroep wil marginaliseren, drijven zij de kijkers in handen van buitenlandse aanbieders, zoals Netflix, Videoland, Amazone PrimeVideo, Disney+, HBO Max, Viaplay, Pathé Thuis. Netflix heeft 270 miljoen betalende abonnees met vorig jaar een winst van 28%. Die verdwijnt wel in de zakken van de aandeelhouders. Hoe zwakker wij onze publieke zenders maken, des te afhankelijker worden we van Amerikaanse aanbieders. Net zoals inmiddels bij de sociale media het geval is.