Politiek is je boodschap herhalen

18 januari 2022

Politiek is als reclame, of andersom, je moet je boodschap blijven herhalen. De een hoopt dat de boodschap overkomt en de ander hoopt dat je boodschappen gaat kopen. Vandaag haalt Peter de Waard in ‘De Kwestie’ (Volkskrant) het woningbezit aan van onze ministers. Het blijkt dat onze 20 ministers 42 woningen bezitten. En de minister van Landbouw, Henk Staghouwer, spant de kroon met zeven huizen. De vraag is of de ministers het aan den lijve hebben ondervonden om jarenlang woningzoekende te zijn of altijd te krap behuisd te zijn. De Waard komt met een oplossing voor het te kort aan 330 duizend woningen in ons land. “Als alle tweede huizen worden verboden – of fiscaal zo worden aangepakt dat iedereen zichzelf in de voet schiet – dan zou die [woningnood] in één klap worden opgelost. Maar dat mag niet worden verwacht van een kabinet dat zelf zo dik in het vastgoed zit.” Een spijtig vooruitzicht.