Pessimisme?

10 juli 2023

Zijn we pessimistisch als we stellen dat je tegenwoordig niet meer de beste kunt kiezen, maar dat je het moet doen met de minst slechte? In de provinciale staten heeft bijna overal een minderheid het voor het zeggen. In alle provincies waar BBB aan het roer zit, gaat een BBB-gedeputeerde over het stikstofbeleid. Demagogen krijgen de meeste aandacht in de media, want wat zij beweren is afwijkend en daarom interessant. Als dat maar lang genoeg gebeurt, en dat doet ‘t, dan gaat men in die beweringen geloven. De reclameregel treedt dan in werking: herhalen en blijven herhalen. Dat deed Berlusconi met zijn mediaconglomeraat en dat doet Trump ook. En als je eenmaal in zo’n bubbel zit, blijkt het moeilijk om er van los te komen. Net als bij sektes. Bij sektes gaat het meestal om kleine aantallen, maar kijk naar de aanhang van Trump onder de republikeinen, dan spreek je over miljoenen mensen. Stel dat hij in 2024 de nieuwe president wordt in Amerika, wat gaat dit voor ons in Europa en Nederland betekenen?