Wist u dat er wereldwijd miljarden dollars besteed worden aan digitaal adverteren? En dat zo’n 70 procent van al die reclamebudgetten terecht komt bij Facebook en Google? John de Mol voorspelde dit jaren geleden. Zelfs deze miljardair was niet bij machte er iets tegen te doen. In Amerika groeiden deze mediabedrijven tot multinationals, de oprichters werden bejubeld. Zelfs in Amerika krabt men zich nu achter de oren, omdat hun macht de spuigaten uitloopt. In ons land maakt de overheid zonder blozen gebruik van sociale media die in handen zijn van Amerikaanse aandeelhouders. Maar ja, bij deze regering hebben aandeelhouders altijd voorrang, Met boodschappen verspreiden via Facebook en Google spek je de verspreiders van informatie waar regeringen totaal geen vat op hebben. Zou men in moeten grijpen? Ja, zegt Paul Tang (PvdA-Europarlementariër) in Het Parool: “Den Haag heeft weinig grip op wat er in Sillicon Valley gebeurt. In de EU ligt de bal met de Digital Markets Act nu wel voor het doel, maar zo lang legers aan lobbyisten zich blijven roeren is het lastig om de wet de tanden te geven die het nodig heeft.”