Pak tech-giganten aan

8 november 2022

Als het even tegenzit bij de grote Big Tech-bedrijven, zoals Meta (Facebook, Instagram en WhastApp) of Twitter, dan ontslaan de respectievelijke directeuren Mark Zuckerberg en Elon Musk gewoon een paar duizend mensen. Want er worden te weinig miljoenen winst gemaakt. Maar ze houden wel de wereld in hun greep. Dat hebben ze in enkele decennia bereikt. Ze gebruiken gigantisch veel stroom; ook in ons land. En elke minuut wordt onze afhankelijkheid van hen groter. Het staat uitgebreid in Vrij Nederland. Het zijn allemaal bedrijven die durfkapitalisten aantrekken om grote netwerken en omzet te halen. Geld verliezen maakt de eerste jaren niet uit. Ze blijfven groeien, kopen concurrenten op. Dan komt er een omslagpunt. Zo ging dat bij Amazon en bij Uber. Ze creëren macht. De macht zit nu in de cloud, een plek die aan de basis staat van het functioneren van vrijwel alle bedrijven, maar ook van overheden. Google en Microsoft zijn niet meer weg te denken. Hoe controleren we die bedrijven? PvdA-Europarlementariër, Paul Tang, wil al jaren een eind maken aan manipulatie door Big Tech-bedrijven.