Overnemen of toch niet?

13 november 2022

We waren vrijdag bij een presentatie van dr. Lex van Teeffelen, lector Financiële en Economische Advisering aan de Hogeschool Utrecht (HU). Het ging over voor- en nadelen van overnames. Na afloop kregen we het boekje ‘Jong ondernemen – Hoe twintigers het mkb vernieuwen’. Onder PvdA-stemmers zitten uiteindelijk zowel werknemers als ondernemers. Om een bedrijf over te nemen, hoef je niet altijd onder aan de ladder te beginnen, want de jonge generatie heeft best competenties in huis en eenvoudige taken kunnen uitgevoerd worden door hulpmiddelen of door digitalisering. De belangrijkste stap is een gesprek met de zittende ondernemer, vaak je baas of je ouders. Voor hen is het lastigst ‘loslaten’; daarna alles goed op papier zetten. De jonge generatie kijkt planmatiger naar de potentie en marktkansen van het bedrijf. In 2010 startte de HU met een speciaal programma voor opvolgers, overnemers en franchising. Opmerkelijk is dat degenen die dit programma volgen en na hun studie een bedrijf overnemen, acuut geholpen worden mocht blijken dat ze het toch niet redden. Dan komt Lex met hulptroepen langs om te helpen. Uniek toch?