Openbaar vervoer voor iedereen

18 februari 2023

Het openbaar vervoer verbeteren en beschikbaar maken voor iedereen kost jaren. Maar we moeten er wel mee beginnen, want het is belangrijk voor ons allemaal. Of het nou gaat om werk, school, studie of het bezoeken van een vriend of familielid. Ondanks het belang van de trein, de bus of de metro, zien we juist dat buslijnen verdwijnen, ook in onze regio, of veel bussen die te laat komen, kaartjes die onbetaalbaar dreigen te worden en de personeelstekorten die oplopen. GroenLinks en PvdA hebben plannen voor bereikbaar, betaalbaar en duurzaam openbaar vervoer. Charles Wiss stelde al vragen in het college over de verschraling van het OV. Alles moet efficiënter en goedkoper, terwijl chauffeurs en conducteurs worden uitgeknepen en zelfs bedreigd door passagiers. De kabinetten Rutte bezuinigden, maar blijven (onbegrijpelijk!) steun krijgen. Toch is het mogelijk om 95% van de huishoudens binnen drie kwartier vanaf vertrek bij een school, ziekenhuis of supermarkt te laten komen.  Dan moeten wel de publieke uitgaven ten bate komen aan de maatschappij en moet de overheid ervoor zorgen dat het OV-personeel goede arbeidsvoorwaarden heeft.