Oorlogen aan zijden draadjes

21 augustus 2023

We hebben twee wereldoorlogen achter de rug. De meesten van ons hebben die niet meegemaakt. Ondanks de gruwelen weerhoudt het mensen niet om de wapens op te pakken. Over de hele wereld zijn oorlogen. Maar er is gelukkig nog geen WOIII, al heeft het er om gespannen. Bijvoorbeeld bij de Nieuw-Guineakwestie, waar de geestige maar stronteigenwijze populist Joseph Luns (KVP), ons ‘wingewest’ niet wilde opgeven. (Hoog Spel In De Oost, woensdag, NPO2, 22:10 u.). Of bij de Cubacrisis, waar Chroesjtsjov tegenover Kennedy stond en Rusland toch maar geen raketten op Cuba plaatste. En nu is het ook maar afwachten hoe de oorlog in Oekraïne zich gaat ontwikkelen. Het zijn altijd mannetjesputters die hun macht laten gelden. Het gaat om uitbreiden van territorium, zowel op land als op zee (denk hierbij aan China in de Gele zee), of het gaat om grondstoffen. Daarom zijn er in Afrika om de haverklap machtswisselingen. Daarom wilde ons land nog wel een paar jaar de baas spelen over #Nieuw-Guinea onder het mom ‘we moeten die Papoeaas eerst nog opvoeden’.