Ook hier scoort BBB

16 maart 2023

Gisteravond stapte ik om kwart voor negen samen met vijf ‘tellers’ het stemlokaal in van de Bussumse Emmaschool. Vanmorgen zei ik om 1 uur de vijf leden van het stembureau gedag. Zij gingen twee klikobakken verzegelen met daarin per partij opgerolde stembiljetten. Rondom elke rol zat een papiertje met daarop het lijstnummer en het aantal behaalde stemmen plus nog twee kleine rollen met die van de ongeldige en blanco stemmen. In sporthal de Zandzee worden ze vandaag weer uitgerold en opnieuw geteld door ambtenaren en andere ‘tellers’. Dit keer niet alleen per partij, maar ook op welke personen is gestemd. Het was een hele klus. Het zal je niet verbazen dat bij ons, aan de rand van het Spiegel, de stapel stembiljetten van de VVD het groots was (299 stemmen), zowel bij die van de Provinciale Staten als die van het Waterschap. D66 scoort hier als tweede (188) en GroenLinks als derde partij (100). Volt scoorde ook niet slecht (93). Maar door de vele boerderijen in Bussum (sic) behaalde BBB ook hier een opmerkelijk resultaat (44). De PvdA behaalde 65 stemmen.