Ongelijkheid blijft groeien

17 januari 2022

Een persbericht dat door alle kranten in alle landen is opgepikt van OXFAM Novib, dat het vermogen van de 10 rijkste mannen verdubbeld is in pandemie en dat vooral vrouwen daarvoor de prijs betalen. Uit hun rapport ‘Inequality Kills’ blijkt dat meer dan 160 miljoen mensen extra in armoede terecht zijn gekomen. Al die cijfers heet u vast al gelezen. Maar wat kunnen we er aan doen? Veel van wat in het rapport staat komt overeen met het PvdA verkiezingsprogramma:  Extreme vermogens hoger te belasten en belastingontwijking aan te pakken. Nederland speelt een grote rol in belastingontwijking wereldwijd, waardoor ontwikkelingslanden jaarlijks miljarden dollars mislopen. De positie van vrouwen en andere achtergestelde groepen meer steun geven. Gelijke toegang tot vaccins wereld wijd en zorgen dat farmaceuten patenten en kennis delen. CO2-uitstoot terugdringen om klimaatdoelstellingen te halen. Die extreme ongelijkheid raakt vooral achtergestelde groepen en er kan alleen maar iets aan gedaan worden als op de juiste partijen gestemd wordt.