Onderwijs vergroot ongelijkheid

8 december 2021

Deze dagelijkse stukjes lees je in een mum van tijd. Hoewel ik weet, dat sommigen niet eens een mum de tijd nemen om ze te lezen. En nu vragen we of u zelfs drie kwartier de tijd wil nemen voor de Wibautlezing van Marjolein Moorman. Doe dat dit keer echt. Neem er even de tijd voor, want deze negentiende Wibautlezing over Een oneerlijke wedstrijd: hoe ons onderwijs ongelijkheid vergroot is ontzettend belangrijk en onderhoudend. Voor al degenen die op 27 november geen tijd of zin hadden, kunnen nu in alle rust deze lezing op onze website in zijn geheel zien. Bekijk de lezing hier. Tijdens haar lezing prikt Marjolein Moorman door heel wat van deze meritocratische mythes heen. (Vrij vertaald betekent dit dat we geregeerd worden door degenen die het verdienen, hoe harder je werkt des te meer verdien je.) Maar bovenal schetst ze hoe ons onderwijs wel kan bijdragen aan minder ongelijkheid en een eerlijkere samenleving. Ze noemt ook nog de documentaire Klassen, waarin Moorman als wethouder onderwijs eveneens een rol speelde. Kortom: ga lekker kijken.