Ons onderwijs moet echt beter

5 april 2021

In de Volkskrant van 3 april een artikel over ons onderwijs, waarin staat dat één op de 15-jarigen in 2000 niet goed kon lezen. Dat is nu gestegen naar een kwart. De rekentoets om leerlingen beter te laten rekenen is mislukt. Jongeren, met name vmbo, begrijpen steeds minder goed hoe onze samenleving is ingericht, wat een parlement doet, wat de regering, wat een rechter. De geïnterviewde docent Ton van Haperen zegt dat 200 duizend mensen in het basis- en voortgezet onderwijs werken. Dat is één arbeidsplaats op de tien leerlingen. Maar toch zijn de klassen vaak twee tot drie keer zo groot. Volgens Van Haperen zijn er te veel (verdienende) bestuurders. Hij wil dat de overheid weer de baas wordt in het onderwijs.

De PvdA wil het aanzien van het vak vergroten en investeren in betere lerarenopleidingen, onder andere door het oprichten van een rijksacademie voor leraren. Het Rijk betaalt de opleiding tot leraar, mits docenten daarna minstens vijf jaar in het onderwijs werkzaam zijn – vergelijkbaar met defensie en politie. Elke leraar houdt het permanente recht om zich bij te scholen.