Onderwijs biedt veel kansen

19 april 2022

Afgelopen week bracht de Onderwijsinspectie haar jaarlijkse rapport uit: ‘De staat van het onderwijs’. Als altijd deed het rapport veel stof opwaaien. Wonderlijk, want al jaren is de inhoud gelijk in somberheid: terugvallende resultaten en tegenvallende opbrengsten. Wat wel verschilt is de oplossing. Die ligt dit jaar in het woord ‘focus’. Meer aandacht voor de kernvakken taal, lezen en rekenen. Maar waar het rapport het niet over wil reppen is de inrichting van ons onderwijsstelsel. Want ten diepste werkt ons Nederlandse onderwijsstelsel de kansenongelijkheid in de hand. Vroege selectie bij groep acht en – niet minder belangrijk – een scheiding tussen basisscholen voor hoger opgeleiden en scholen waar voornamelijk kinderen uit lagere inkomensgroepen naar toe gaan. Daar begint de tweedeling in onze samenleving. Deels bepaald door de wijk waarin die scholen staan, maar zeker ook doordat basisscholen via het systeem van ‘vrijwillige’ ouderbijdrage ervoor zorgen dat alleen kinderen uit hogere inkomensgroepen naar die selecte scholen gaan. Dat zorgt er voor dat de school – het onderwijs – aan het begin staat van een sociaal-economische verdeling in de samenleving. Dat moet anders door kinderen zoveel mogelijk laten samenkomen binnen één schoolgebouw. Kinderen vanuit alle geledingen van de samenleving. Goed voor iedereen. Voor nu en voor later! Daar staat de PvdA voor.