Nog steeds kinderarbeid

14 juni 2021

Millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties zetten soms geen zoden aan de dijk. Want vorig jaar was er voor het eerst sinds twintig jaar weer meer kinderarbeid, terwijl de VN wil dat kinderarbeid in 2025 is uitgebannen. In ons land maakten we in 1874 met het kinderwetje van Van Houten al een begin en in 1901 werd het kinderen onder de 12 jaar verboden te werken. Uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (2013) bleek echter dat in Nederland zo’n 10.000 kinderen van 12 jaar wekelijks minimaal 12 uur werken. Veel van hen zijn vakkenvuller, bollenpeller of babysitter, maar sommigen doen ook zwaar werk in fabrieken en bij boerderijen. Vanaf 2,57 euro per uur kan een kind legaal in dienst worden genomen. (In veel Afrikaanse landen verdient een volwassene dit per dag.)

1 op de 10 kinderen werken wereldwijd; dat zijn 160 miljoen kinderen tussen de 5 en 17 jaar (Bron ILO/Unicef).  Die zouden allemaal naar school moeten. Staan wij er voldoende bij stil dat veel van die kinderen achter de naaimachine zitten of op cacaoplantages werken voor producten die wij kopen?