Meeste communicatie digitaal

24 januari 2022

De kop van een bericht van het Centrum voor Lokaal Bestuur van de PvdA: Bijna alles moet digitaal, maar lang niet iedereen is digitaal vaardig. De vraag is of de overheid hieraan voorbijgaat, want alle communicatie met die overheid verloopt online. Alle formulieren moeten online ingevuld worden. Zo niet, dan komen ze op een stapel ‘nog te doen’ te liggen. (Daar lijkt het soms op.) Wat doen gemeenten? In Zwolle hebben ze een digitale hulplijn, zegt Patty Wolthof, PvdA-fractievoorzitster. “De kans op ongelijkheid wordt groter als mensen niet meekomen in de digitalisering. (…) Niet iedereen wil zaken via internet regelen; veel mensen vinden het juist prettig om menselijk contact te hebben.” Volgens Geke van Velzen, directrice Stichting Lezen en Schrijven, heeft circa 22% van de bevolking van twaalf jaar en ouder onvoldoende digitale vaardigheden. De kans daarop is drie keer zo groot bij laaggeletterden. En dat zijn er 2,5 miljoen, waarvan 1,8 miljoen onder de 65 jaar. De stichting  heeft een checklist gemaakt, Lekker Duidelijk Digitaal, om gemeenten te helpen. Hopelijk maken onze gemeenteambtenaren er gebruik van.