Meer politie zonder politiestaat te worden

12 oktober 2021

Natuurlijk is de PvdA geen voorstander van een politiestaat. Onze samenleving verandert. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van sociale media. En niet alleen om berichtjes naar elkaar te sturen, of als online smoelenboek voor studenten, zoals Mark Zuckerberg in 2004 Facebook begon. Nu is dat het grootste sociale netwerk ter wereld en wordt steeds vaker misbruikt. Ook door criminelen, die via Facebook infiltreren en grote bedrijven platleggen. Sociale media worden zowel als uitlaatklep gebruikt, als dat het mensen de mond snoert. Zoals Turkse Nederlanders, van wie de ouders in Turkije zijn geboren en van wie daar nog familie woont. Ooit stuurde men een tweet, een column of een Facebookbericht met kritiek op Turkije of op president Erdogan. Dan kunnen intimidaties, bedreigingen en haatmail uit de Turks-nationalistische hoek jouw kant opkomen. Dat weerhoudt men dan om in het vliegtuig te stappen, bang te worden vastgehouden of erger. Daar tegenover staan Turkse Nederlanders, zoals schrijfster Lale Güle, die zich niet monddood laten maken. Maar die hebben steun nodig van ons en van onze politie. Aan dat laatste kan de politiek iets doen, zodat meer Turkse Nederlanders hun mening durven geven.