Media-invloed verandert

23 augustus 2023

Wie de media beheert en beheerst, heeft invloed. Meer en meer geldt dit juist voor de sociale media. Vroeger, niet eens zo lang geleden, sprak je over invloedsferen die begonnen bij het gezin, de familie, je vrienden, je school en dan uitdijend naar de media. Tegenwoordig hebben de sociale media een sterke invloed, omdat ze ook verslavend zijn. Ze hebben sowieso een verslavend makend algoritme, want de eigenaren moeten aan de gebruikers verdienen. Kijk eens naar de invloed van TikTok en influencers op jongeren. Het wordt steeds lastiger om betrouwbare nieuwsbronnen te vinden. Het Mediahuis, waaronder ook de Gooi & Eemlander valt, heeft een nieuwe, experimentele sportwebsite die volledig steunt op het ANP-nieuws (makkelijk, maar wel betrouwbaar) en kunstmatige intelligentie (niet betrouwbaar). De bedoeling is dat de site steeds slimmer wordt. Maar slimme luisteraars kunnen beter op een andere site afstemmen. Journalisten hebben tegenwoordig een gevaarlijk beroep. #Persvrijheid staat onder druk, ook in Europa en Nederland. Deze dreiging moet door de politiek serieus genomen worden, persvrijheid is immers onmisbaar in een democratie. Free Press Unlimited wijst daarop in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen.