Mark (Klaas Vaak) Rutte als formateur

18 december 2021

Nederland heeft bewust een brokkenpiloot aangewezen als formateur voor een nieuw kabinet. De belangrijkste VVD’er van dit moment die alles weglacht en wiens geheugen hem op cruciale momenten in de steek laat. Hij is als Klaas Vaak, die iedereen in slaap sust door hen zand in de ogen te strooien. In De Groene Amsterdammer van 17 november schrijft Mathieu Segers een briljante analyse over de crisis waarin ons land vertoeft. Hij vertelde dit al in Buitenhof vorige week zondag. Maar voor iedereen die er een kwartiertje voor uit wil trekken, lees ‘Een politiek van gevolgen’. Onze demissionaire minister-president zoekt zelden de oorzaken bij hemzelf (al zegt hij geregeld sorry), de oorzaken liggen altijd elders. Terwijl we nu zelfs een grotere groep ministers en staatssecretarissen krijgen. Ja, we gaan versneld boosteren. Behalve dat we er te laat mee zijn begonnen. Men beloofde een inhaalslag (alweer?), maar om digitaal een afspraak maken lukt niet en voor de mensen boven de zeventig is de GGZ telefonisch onbereikbaar. In Denemarken boosteren ze al mensen boven de 40 jaar en in Amerika iedereen boven de 18 jaar. En dan gaan ze hier ook nog bezuinigen op de zorg. ’t Is bar en boos.