Linkse invloed moet groter worden

3 januari 2023

Diederik Samson zegt in de Volkskrant nu meer invloed te hebben dan toen hij activist was bij Greenpeace, of als Kamerlid, of als PvdA-partijleider. Wat niet altijd door iedereen gezien wordt, is het werk dat al die politici achter de schermen doen. Successen eigenen sommigen zich ten onrechte toe. Soms heeft men op straat geen benul van wat een bepaalde regel te weeg brengt en hoe die regel er gekomen is. Neem nu dat prijsplafond bij de energierekening. Een moeilijk onderwerp, maar komt er op neer dat de energiemaatschappijen hun prijzen niet tot in de hemel mogen verhogen. Het plan is bedacht door GroenLinks en de PvdA, maar werd aanvankelijk geblokkeerd door het kabinet, omdat Brussel het niet goed zou vinden. Maar zowel Samson (in Nieuwsuur) en Frans Timmermans (in Buitenhof) zeiden dat het wel een goed idee was. Daarom kwam het kabinet vlak voor Prinsjesdag alsnog met een prijsplafond. Moraal van het verhaal is dat de PvdA nog wel degelijk invloed heeft op zowel de Nederlandse als de Europese politiek. Die invloed willen we graag zo houden of zelfs vergroten.